bingkai

*** KESELAMATAN KESEHATAN ITU PENTING KARENA, KESEHATAN ADALAH MAHKOTA TAK TERLIHAT DAN TIDAK ADA SEORANG PUN YANG DAPAT MELIHATNYA KECUALI MEREKA YANG SAKIT. DAN ILMU ADALAH PERUBAHAN KARENA DENGAN ILMU ANDA MERAIH KEHIDUPAN YANG SEHAT JASMANI DAN SEHAT BATIN ***TEMA UTAMA >> FORUM KESEHATAN SESUAI HASIL PENELITIANAN TIM MEDIS DAN CARA RASULULLAH

NHUR ILAHI HIJAU DAUN
Akbid Sumber Kasih Enrekang

La Tahzan Akhi


Saat sosok pujaan pergi dari tepian hati, menuju pelaminan bersanding dengan lelaki lain. Adalah sebuah kewajaran jikalau kesedihan itu kau alami. Terlebih ketika cincin putih itu telah melingkar di manisnya jemari, beberapa lama waktunya. Dan ternyata dia kembalikan bersama selembar undangan, pernikahan.
Aku tak bermaksud mengecilkan arti cinta yang tertanam dan pengorbanan yang telah kau lakukan selama ini. Tapi ketahuilah, bahwa hak Allah untuk menimpakan apa pun pada kita. Hak Allah untuk melakukan apa pun pada kita. Dan yang terbaik menurut kita, bukan berarti yang terbaik menurut Allah. Yakinkan itu dan ikhlaskanlah.
Itulah sebabnya mengapa kita janganlah terlalu berlebihan dalam mencintai mahluk begitu pun sebaliknya, kita jangan pula terlalu berlebihan dalam membencinya. Sahabat, aku pun sedang belajar melakukannya. Dan itu tidaklah mudah. Ayo kita sama-sama mempelajarinya dan saling menasihati di dalamnya!
Sahabat, kutepuk pundakmu kembali. Ayo bangkit dan tersenyumlah. Lihatlah betapa masa depan suram ketika kita bermuram. Dan alangkah indahnya alam ini ketika kita tak kunjung menyerah. Tataplah, sahabat-sahabatmu tak mengharapkan keterpurukan. Sahabatmu merindukan kau kembali, menjadi jiwa dengan semangat membaja. Lalu kita kembali menggulung gelombang tuk pecahkan karang tiada bosan. Karena kita adalah kekuatan harapan.
Terima Kasih. By: 

Kehilangan saudara tersayang, kematian insan akrab, kesakitan yang memedihkan, kemiskinan yang lara, kegagalan yang melunturkan, kepahitan hidup yang kelat, kekalahan yang menyebakan, kesedihan yang menyakitkan, persengketaan yang tiada kesudahan, permasalahan yang berulang  dan segala bentuk musibah yang lain.

Bebanan hidup yang memberatkan dan kesesakan hidup yang memeningkan.
“ Ya Allah, beratnya ujianmu ini. Kenapa aku diuji sebegini ?” Luahan hati kita saat itu.
Semua itu adalah sesuatu yang memeritkan dan terasa akan kepedihannya sehingga ke ulu hati yang dalam. Pernahkah anda merasai semua ini ? Kelihatan anda terdiam seketika, berhenti merenungi sehingga ke hujung nokhtah.
“ .. Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu ..”
[ Ath Thalaq 65 : 3 ]
Diuji dengan ujian kehidupan yang berat sehingga hilang separuh kawalan kesabaran. Musibah yang datang bagaikan tiada titik hentinya. Selepas satu, hadir satu lagi ujian. Bak kata orang, ia datang bertimpa-timpa.  Benar-benar teruji dengan  segala bentuk kesabaran dan ketabahan tergoncang seketika.
Pernahkah anda mengalaminya? – Saya yakin, kita semua pernah. Ada yang mengangguk tanda setuju.
Inilah warna warni kehidupan. Ada hitam dan putih. Ada saat sedih dan ada ketika gembira. Suka dan dukanya.
Saya masih ingat, ketika saat-saat melanjutkan pelajaran ke Kuala Lumpur pada pertengahan tahun 2005. Dalam proses menyesuaikan diri dengan suasana pembelajaran, kehidupan dan alam yang baru – saya dirundung dengan tekanan yang bersangatan. Entah mengapa, saya benar-benar bingung.
“ Suasana pelajaran yang menekan”
“ Perhubungan dengan kenalan-kenalan baru”
“ Kekok dengan alam kampus yang mulai mewarnai corak kehidupan”
“ Dan, pelbagai masalah yang silih bergantian.”
Antara perkara  yang menyebabkan saya benar-benar down ketika itu ialah prestasi akademi saya jatuh mendadak. Setiap hari dipenuhi dengan suasana kejar-mengejar ke kelas antara dua fakulti. ( Saya belajar di dua buah fakulti yang berbeza di mana jaraknya jauh antara satu dengan yang lain. Jika berjalan kaki memakan masa 20 minit).
Kepenatan, kelelahan, kejemuan dan keputus asaan mulai menyelubungi kehidupan seharian saya. Perkara ini berlarutan untuk tempoh yang agak lama, dan saat itu jiwa dan hati saya mulai kekosongan dan terasa benar-benar hambar, kaku dan gersang.
“ Ana rasa penat sangat dengan kehidupan kampus ini, terasa macam ingin berhenti belajar,” Luah hati saya kepada seorang sahabat.
“ Kenapa? Anta ada masalah ke?,” Tanya sahabat saya.
“ Entah la, ana rasa lain sangat sekarang ini. Jiwa kosong dan hati semacam sudah mati. Sebenarnya, ana sedih dengan diri ana,” Kata saya dengan suara yang tersekat-sekat.
“ Sahabat, anta perlu kuat. Jangan bersedih, selalulah mengingati Allah SWT. Kehidupan alam baru ini mungkin sangat baru bagi anta. Tetapi yakinlah inilah kehidupan,” Nasihatnya dengan penuh kesyahduan.
Dialog saya dengan seorang sahabat itu sedikit sebanyak melegakan hati saya. Namun, saya masih resah, gelisah dan gundah gulana. Saya bergegas ke surau kolej, mengambil wudhuk dan mendirikan solat sunat dua rakaat. Dalam solat itu, saya memaksa diri untuk menyerahkan diri sepenuhnya kepada Ilahi.
“ Ya Allah, berikanlah aku kekhusyukan. Tenangkan dan kuatkanlah jiwaku,” Rintihan nurani saya dilafazkan.
Malam itu saya bersendirian dan keseorangan. Tiada siapa di sisi. Ketika ini, terasa benar-benar kesunyian dan kesepian. Saya mengambil Al-Quran di rak. Lalu saya menatap mushaf Al-Quran.
“ Sudah lama aku tidak membaca Al-Quran,” Bisik hati kecil saya. Saya tertunduk penuh sambil memejam mata. Air mata tertahan. Saya ingin menangis, tetapi ia terkawal – kelopak mata saya bergenang dengan air yang sejuk.
“ Allah Allah Allah Allah Allah Allah Allah” Terbit dibibir saya satu per satu. Saya sebak. Telah lama hati ini jauh daripadanya. Saya dihanyutkan dengan kelalaian dan kealpaan yang menjarakan antara saya dengan Allah SWT.
Firman Allah SWT yang bermaksud :
“ Semua yang ada di Langit dan dibumi selalu memohon kepadaNya. Setiap waktu Dia berada dalam aktivitinya.”
[ Ar-Rahman 55 : 29]
Ya Allah, usirkanlah kegelisahan yang mengusik jiwa dan nuraniku ini. Gantikanlah penderitaan ini dengan kesenangan dan hilangkanlah perasaan takut ini dengan ketenteraman.
Ya Ilahi, sejukanlah gelora hati ini dengan salju keyakinan dan padamkanlah gelojak api jiwa dengan api keimanan.
Malam itu sungguh luar biasa. Saya terasa akan ketenangan dan kesejukan perasaan yang menghembus lembut di hati saya. MasyaAllah. Malam itu, saya keluar daripada surau menuju ke bilik dengan suatu suntikan baru. Ada sesuatu yang menguatkan. Dan saya sedar :
“ Ia adalah suatu didikan, asuhan dan tarbiyah daripada Allah SWT. Dia sedang menegur saya.”
Suatu ketentuannya
Keesokannya, saya mengajak seorang sahabat saya pergi ke Kedai buku. Itu telah menjadi kebiasaan saya kerana setiap sebulan sekali – saya akan ke sana. Saya mencari ketenangan juga dengan dikelilingi dengan buku-buku, kitab-kitab dan timbunan majalah ilmiah yang berkualiti.
Saya membelek-belek, meninjau-ninjau dan menelaah pelbagai buku. Dengan izin Allah SWT, saya terpandang sebuah buku yang berwarna kuning. Tajuknya menarik minat saya.
Buku La Tahzan, terjemahan Bahasa Melayu : Janganlah bersedih. Terbitan Al-Hidayah Publishers
“ Jangan bersedih – Setelah kesulitan pasti ada kemudahan.”
Saya memandangnya dengan jiwa yang teruja. Saya tidak pernah merasai perasaan sebegini. Jiwa saya bagaikan terhembus dengan angin-angin sepoi yang mendamaikan apabila membaca kata pengantar penulis berkaitan buku ini :
“ Hiduplah dengan kehidupan sebagaimana hidupnya kehidupan itu sendiri, dengan kebahagiaan dan kerelaan yang membuat anda selalu hidup gembira.”
Kolam hati saya terasa tenang, dan gelora airnya mulai hilang dengan sendiri. “ Bagusnya buku ini, siapa penulisnya?,” Getus hati saya. Saya melihat kulit hadapan semula.
“ Dr ‘Aid Abdullah Al-Qarni”
Saya pernah lihat buku dan nama penulis ini. Seingat saya, setahun sebelum itu semasa belajar di Nilam Puri. Buku milik kawan saya, tetapi saat itu saya tiada perasaan dan tertarik terhadapnya. Mungkin inilah saatnya untuk saya membeli buku ini. Tanpa berfikir panjang saya terus ke kaunter dan membayar untuk membeli buku ini. Selepas membayarnya, saya tersenyum senang.
La Tahzan – Inspirasiku
“….. Janganlah kamu bersedih, sesungguhnya Allah selalu bersama kita…”
[ At-Taubah 9 : 40]
Pulang ke asrama kolej, saya terus mengambil  ruang untuk membacanya. Helaian demi helaian saya tatap. Sungguh, buku ini membuatkan saya terpegun.
Saya benar-benar asyik bersiar-siar di taman buku ini. Bunga-bunga intipatinya  subur mekar di sanubari saya. Penulisannya kemas, indah dan sangat-sangat mengesani hati saya. Tanpa sedar, ia sedang merawat kedukaan dan kekecewaan yang saya alami selama ini.
“….. nescaya tidak ada kekhuatiran atas mereka, dan tidak (pula) mereka bersedih hati…”
[ Al-Baqarah 3 : 38 ]
Saya meneruskan bacaan dengan penuh minat, khusyuk dan asyik. Untaian madahnya sangat-sangat pekat dan melekat di jiwa saya. Sungguh, penulisan sangat-sangat hidup, membangkitkan dan memotivasikan.
“ Kesedihan itu hanya akan memadamkan api motivasi, membunuh roh semangat dan membekukan jiwa.”
“ Kesedihan adalah merupakan sahabat akrab kecemasan.”
“ Janganlah bersedih! Kerana di sana banyak jalan meringakan musibah.”
Saya terpaku lama membaca setiap perkataan demi perkataan. Ayat demi ayat. Menyemak dengan penuh teliti setiap halaman demi halaman. Ya, saya puas. Buku ini memberikan satu inspirasi baru kepada saya. Syukran ya Allah, kerana memberikan hamba-Mu ketentuan dengan penemuan buku ini.
Buku yang berjumlah 612 muka surat itu, saya habis dalam tempoh dua minggu. Setiap hari, saya beruntukan beberapa jam untuk membacanya. Di dalamnya,terdapat  ayat-ayat Al-Quran yang menjadi tunjang utama sandaran, hadis sebagai  nadi perincian, bait-bait syair yang memperindahkan penerangan, kata-kata ulama sebagai perhiasan  yang mengagumkan, catatan pengalaman serta ibrah yang penuh pengajaran, dan pelbagai perumpamaan yang mendidik hati.
Sungguh, kemudian saya mengulangi pembacaan saya untuk kali kedua. Ia sangat luar biasa.
Namun, siapakah penulisnya yang sangat hebat dan luar biasa ini? Saya ingin berkenalan penulis dan pengarang yang sangat mengagumkan ini.

Sekilas tentang Dr ‘Aid Abdullah Al-Qarni
Dr Aidh Abdullah Al-Qarni, penulis buku Best Seller – La Tahzan

Anda kenal Dr ‘Aid Abdullah Al-Qarni? Beliaulah penulis, kitab La Tahzan – Jangalah bersedih.
Dr Aidh Abdullah al-Qarni ialah seorang ulama Arab Saudi juga penulis motivasi Islam terkenal di dunia masa kini.
Dr Aidh bin Abdullah al-Qarni dilahirkan pada tahun 1379H di perkampungan al-Qarn, sebelah selatan Arab Saudi. Beliau berasal dari keluarga Majdu’ al-Qarni. Memiliki ijazah kesarjanaan dari Fakulti Ushuluddin Universiti Islam Imam Muhammad ibn Su’ud tahun 1403-1404H dan sarjana dalam bidang Hadis Nabi tahun 1408H dengan tesis berjudul al-Bid’ah wa Atsaruha fi ad-Dirayah wa ar-Riwayah (Pengaruh Bid’ah terhadap ilmu Dirayah danRiwayah Hadis).
Beliau memperolehi PhD  dari universiti yang sama pada tahun 1422H dengan judul tesis “Dirasah wa Tahqiq Kitab al-Mafhum ‘Ala Shahih Muslim li al-Qurthubi” (Analisis Kitab al-Mafhum ‘Ala Shahih Muslim karya al-Qurthubi). Beliau telah menghasilkan lebih dari lapan kaset rakaman yang memuat khutbah, kuliah, ceramah, sejumlah bait syair dan hasil seminar-seminar kesusasteraan.
Dr Aidh Abdullah al-Qarni juga menghafal al-Quran (yang merupakan syarat mutlak sebagai mahasiswa di Arab Saudi, pada umumnya) dan juga hafal kitab hadis Bulughul Maram serta menguasai 5000 hadis dan lebih dari 10000 bait syair Arab lama hingga moden. Dan, buku La Tahzan ini adalah bukunya yang terlaris. Ia telah diterjemah kepada 29 bahasa.
MasyaAllah, semoga Allah merahmati beliau.
Saya ingin berkongsi dengan anda berkaitan buku La Tahzan ini, pernah dalam satu temuramah oleh wartawan Indonesia – beliau menceritakan bahawa buku La Tahzan terilham ini selepas beliau dipenjarakan kerana menulis syair-syair berkaitan politik. Akhirnya, beliau terdorong untuk menulis sesuatu yang berkaitan rapat dengan kehidupan, kesedihan, dan ujian-ujian dunia.
100 halaman pertama buku ini, yang sarat dengan ayat-ayat Al-Quran, hadis, syair dan pujangga ulamak adalah hasil penulisannya sewaktu berkelana dipenjara. Kemudian apabila keluar daripada penjara, semangatnya berkobar-kobar untuk menyiapkan perkongsian yang sangat berharga ini.
La Tahzan, ditulis dengan penuh penelitian, pencermatan dan ketulusan jiwa. Beliau mengambarkan bahawa hasil karya La Tahzan adalah usaha kajian dan perkongsian yang diambil daripada 300 buah kitab dari pelbagai bahasa. Sungguh mengujakan saya, beliau mempunyai perpustakaan peribadi yang terkandung di dalamnya 10,000 judul kitab.
Saranan Saya
Cari, beli, semak, baca dan hayati buku ini. Terutamanya di saat-saat anda diuji dengan musibah yang mencengkam jiwa dan membebankan diri. InsyaAllah – di dalamnya ada pelbagai solusi yang praktikal, islamik dan yang terpenting ia – berhasil. ( Dengan izin Allah )
La Tahzan, ia memberikan satu sinar harapan baru buat saya. Jika ditanyakan apakah buku yang meninggalkan impak yang mendalam kepada saya?
Pastinya, buku La Tahzan adalah jawapannya.
Dr ‘Aidh menyebutkan dalam tajuk kecil dalam kitabnya itu, Jangan bersedih – Bacalah buku
“ Membaca buku akan membukakan wawasan kalbu, menghasilkan pelajaran dan nasihat. Membaca buku akan memberikan berbagai hikmah, dapat melancarkan lisan dan  meningkatkan kemampuan berfikir.”
Beliau menambah lagi :
“ Membaca buku adalah merupakan hiburan bagi yang menyendiri, bisikan bagi hatinya, teman bicara bagi yang berjaga malam, kesenangan bagi orang yang merenung dan pelita bagi yang berjaga malam.”
Nah! Telah saya kongsikan sesuatu yang sangat berbekas dan mempengaruhi hidup saya melalui pembacaan. Kini, harapan saya – anda juga – akan tergerak hati untuk memiliki dan menelaah sendiri buku yang sangat bagus ini.
Semoga, anda mendapat sesuatu yang berharga dan bernilai daripadanya.
Yakin dan percayalah.
Buat Rekan- Rekanku Yang Ada Potonya Di Sini:



Jika Anda Mau Memberi Komentarx Klik Banner berikut Ini !!!